struktura ekonomiky |
a voda |
průmyslu |
---|
Charakteristika
- ČR má výhodnou dopravní polohu v rámci Evropy, chybí jí však bezprostřední spojení s mořem
- základ české dopravní soustavy tvoří kombinace silniční a železniční dopravy
- společně přepravují 98% všech nákladů a 99% cestujících
- transformace ekonomiky se projevuje i v dopravě
- privatizace proběhla především v silniční, vodní a letecké dopravě
- železniční se dotkla jen okrajově, dosud nebyla vyřešena ztrátovost státních drah
- hlavním dopravním uzlem je Praha, přes naše území vedou významné evropské dopravní cesty
Druhy dopravy
Silniční doprava
- má převahu na kratších vzdálenostech
- od 90. let 20. stol. zaznamenala velký rozmach individuální automobilová doprava
- současně se zvětšuje podíl silniční dopravy nákladů na střední a velké vzdálenosti
- trend rozvoje kamionové přepravy se u nás objevil s určitým zpožděním (ve světě začal před několika desetiletími)
- nárůst počtu osobních i nákladních automobilů se však projevuje negativně na životní prostředí jak ve volné přírodě, tak hlavně ve městech
- silniční síť je hustá, ale zastaralá
- moderních kapacitních dálnic je nedostatek
- chybí četné obchvaty
- kvalita povrchu vozovek často nevyhovuje provozu
- v budování dálnic jsme pozadu za vyspělými státy, kde ucelené dálniční sítě vznikly před 50 – ti a více lety
- rozvoj dálniční sítě navazující na sousední země je důležitý i pro rozvoj regionů (co je to mýto)
Železniční doprava
- máme jednu z nejhustších sítí světa, musíme ji však modernizovat
- zhruba 30% tratí je elektrifikováno
- ztratila část cestujících i objem nákladů, příčin je řada
- např. zvyšování tarifů
- nízká kultura cestování
- rychlost
- časová nespolehlivost
- situace se zlepší po dokončení probíhající rekonstrukce nejvýznamnějších tratí v rámci budování tzv. koridorů
- představují hlavní směry mezinárodní tranzitní dopravy přes naše území
- provoz na českých vedlejších tratích v okrajových územích je ekonomicky neefektivní
Vodní doprava
- má jen okrajový význam
- hospodářsky se využívá Labe (od Chvaletic přes Děčín do Hamburku) a Vltava (od Prahy po Mělník)
Letecká doprava
- se uplatňuje především v mezinárodním styku
- objem přepravených osob se za posledních deset let zvýšil třikrát (4,6 mld. osob ročně)
- kromě letiště v Praze – Ruzyni jsou lety vypravovány z Brna, Ostravy a Karlových Varů
Potrubní doprava
- zajišťuje pro naše hospodářství strategické suroviny
- ropovody z Ruska a z německého Ingolstadtu přivádějí ropu do Kralup nad Vltavou a Litvínova
- plynovody přivádějí zemní plyn k nám a přes naše území do dalších zemí Evropy
Spoje a informatika
- jsou dynamicky se rozvíjejícím odvětvím
- televize, rozhlas a tisk jsou rychle nahrazovány modernějšími prostředky – internetem a mobilním telefonem