Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226
Zeměpis - 8. ročník - Česká republika - zahraniční vztahy
Od izolace k přeshraniční spolupráci
- žádný stát nemůže existovat bez rozsáhlých styků se sousedními i jinými zeměmi
- z množství různých vztahů, které udržuje ČR s okolním světem (kulturních, vědeckých, sportovních, turistických, ...)
- jsou nejvýznamnější vztahy ekonomické a politické
- příhraniční oblasti lze považovat z vnitrostátního hlediska za okrajové (periferní)
- v evropském a mezinárodním měřítku však dnes znamenají rozvoj díky spolupráci se sousedními vyspělými státy EU
- významnou roli v rozvoji pohraničí sehrálo rozdělení Evropy po 2. sv. válce a tzv. „železná opona“
- do pohraničí přicházeli dosídlenci, tzv. stabilizační opatření nebyla příliš úspěšná
- ve většině pohraničních oblastí nebylo dosaženo předválečného počtu obyvatel
- zásadní změnu v rozvoji pohraničí přinesl rok 1989 a následné opětovné začleňování naší země do Evropy
- okrajová území se proměnila v oblasti, v nichž dnes dochází k výměně osob, zboží i informací
- v roce 1994 byl zřízen program Phare CBC (Cross – Border Cooperation)
- po vstupu ČR do EU se proměnila vnější hranice na vnitřní a subjekty v českém pohraničí mohou čerpat prostředky z iniciativy EU Interreg
- dochází také k navázání vazeb mezi městy a školami
- vznikají partnerská města a školy
- příkladem je Kaplice a rakouské město Freistadt
- naše škola a škola ve Freistadtu
- Schengenský prostor umožňuje volný pohyb osob na kterémkoliv místě hranice
Spolupráce našich dětí s dětmi ze školy ve Freistadtu