Vymezení pojmů
Intonace je hlasové sledování toku několika tónů ze střední hlasové polohy ve smyslu vzestupném i sestupném, v přiměřeném tempu a hlasitosti
Intonace v celých tónech je hlasový postup, kdy vynecháme půltóny.
Intonace v půltónech je hlasový postup s využitím nejmenšího možného tónového rozsahu, tj. půltónu.
Druhy intonace
- sólová
- intonuje jeden žák buď s doprovodem nástroje (nejvhodnější je klavír) a nebo tzv. "a capella", což je bez doprovodu, ale po zadání základního tónu zvolené tóniny.
- sborová
- intonuje část žáků, popřípadě i celá třída za stejných podmínek, jako bylo popsáno u intonace sólové
Zásady správné intonace - hlasová hygiena
- dbáme na čistotu vzduchu v místnosti
- není vhodné intonovat či provádět pěvecké činnosti v nevětrané či přetopené místnosti,
- respektujeme zdravotní stav intonujícího či hlasové změny související s věkem žáka (mutování)
- před samotným intonováním provádíme dechové rozcvičky
Intonace a její rozsah
- intonace může být prováděna v rozsahu
- oktávy - osmi tónů, např. c-d-e-f-g-a-h-c
- kvinty - pěti tónů, např. c-d-e-f-g
- kvarty - čtyř tónů, např c-d-e-f
- tercie - tří tónů, např c-d-e
Intonace a tónina
- intonujeme ve všech tóninách durových (tvrdých) i mollových (měkkých)
- celkový hlasový rozsah v 6. ročníku by neměl přesáhnout zespoda malé h a seshora dvoučárkované c
Příklady intonačních cvičeních pro 6. ročník
Intonace v C-dur:
c-d-e-f-g-a-h-c - c-h-a-g-f-e-d-c
c-d-e-f-g-f-e-d-c
g-f-e-d-c-d-c
g-f-e-d-c-d-e-f-g
c-d-e-f-e-d-c
c-e-g-e-c
c-d-e-d-c
e-d-c-d-c
Intonace v H-dur:
h-cis-dis-e-fis-gis-ais-h -h- ais-gis-fis-e-dis-cis-h
h-cis-dis-e-fis-e-dis-cis-h
fis-e-dis-cis-h-cis-h
h-cis-dis-e-dis-cis-h
h-cis-dis-cis-h
dis-cis-h-cis-h
Recitativ
a kantátách, při němž pěvec napodobuje rytmus běžné řeči. Rozlišují se různé typy recitativu například recitativo secco („suchý“) doprovázený pouze continuem nebo recitativo accompagnato („doprovázený“) s doprovodem orchestru Jako (liturgický) recitativ se také někdy označují jednoduché nápěvy gregoriánského chorálu používané pro biblická čtení a modlitby Recitativ se objevuje i v moderní hudbě, kdy se část textu písně nezpívá, ale recituje s přihlédnutím na rytmus hudby. Jedním z mnoha příkladů může být i píseň Karla Kryla Nevidomá dívka, ze slavného alba Bratříčku, zavírej vrátka. Nevidomá dívka (Karel Kryl, Bratříčku, zavírej vrátka) V zahradě za cihlovou zídkou, popsanou v slavných výročích, sedává na podzim na trávě před besídkou děvčátko s páskou na očích. Pohádku o mluvícím ptáku nechá si přečíst z notesu, pak pošle polibek po chmýří na bodláku na vymyšlenou adresu. Ref: Prosím vás, nechte ji, ach, nechte ji, tu nevidomou dívku, prosím vás, nechte ji si hrát, vždyť možná hraje si na slunce s nebesy, jež nikdy neuvidí, ač ji bude hřát. Pohádku o mluvícím ptáku a o třech zlatejch jabloních, a taky o lásce, již v černých květech máku přivezou jezdci na koních. Pohádku o kouzelném slůvku, jež vzbudí všechny zakleté, pohádku o duze, jež spává na ostrůvku, na kterém poklad najdete. Ref: Rec: V zahradě za cihlovou zídkou, popsanou v slavných výročích, sedává na podzim na trávě před besídkou děvčátko s páskou na očích. Rukama dotýká se květů a neruší ji motýli, jen trochu hraje si s řetízkem amuletu, jen na chvíli ... *