a tóny |
o rytmu |
v pohybu |
formy |
nástroje |
tělesa |
---|
Lidský hlas
- lidský hlas je nejpřirozenějším ze všech hudebních nástrojů
- dá se jím také nejvíce vyjádřit, ať už patří lidovému zpěvákovi či vyškolené operní hvězdě
- zpívání je složitý proces
- lidé po celém světě mají zvuk lidského hlasu rádi a je nekonečně mnoho způsobů, jak jej využít
- v Číně a v dalších zemích Dálného východu stále platí silná tradice příběhy namísto vyprávění zpívat
- v islámských zemích přivolává hlas muezzina pětkrát denně lidi k modlitbám
- v Austrálii tvoří zpěv důležitou část kultury domorodců - je prostředkem, jímž si lidé předávají svou historii a svojí víru
Než zvuk vznikne
- zvuk vzniká tak, že plíce tlačí vzduch kolem hlasivek. Bránice ovládá pohyb vzduchu do plic a z plic
- svaly kolem úst přetvářejí zvuk z hlasivek na srozumitelné zvuky
- nosní, krční a hrudní dutiny pomáhají zvuku rezonovat Hlasivky se při mluvení a při zpěvu napínají
- dechem je rozkmitáváme, a tak vzniká zvuk
- výška tónů závisí na tom, jak rychle nebo pomalu hlasivky kmitají
- zpěváci mohou dát tomuto zvuku výraz, ale teprve až se naučí ovládat dech a svaly kolem úst
Druhy zpěvních hlasů
- zpěvní hlasy se rozdělují do skupin podle výšky, barvy a rozsahu
- mužské hlasy jsou hlubší než hlasy ženské, protože muži mají všeobecně větší hrtany s delšími hlasivkami
- u ženských hlasů rozlišujeme tři rozsahy v pořadí od nejvyššího k nejnižšímu:
- soprán - mezzosoprán - alt
- jejich mužské protějšky jsou:
- tenor - baryton - bas
V mnoha operách zpívá tenor part kladného hrdiny, soprán part hrdinky a bas zpívá postavu často zápornou. Chlapecké soprány znějí evropskými kostely a katedrálami již od středověku. Tehdy ženy v kostelích zpívat nesměly. Dnes již při některých mších zpívají i dívčí sbory.
Technika zpěvu na mikrofon je zcela odlišná od operního zpěvu. Operní zpěv se musí tzv. nést, aby zpěváky slyšeli i diváci v zadních řadách. Za zpěváky zpívající na mikrofon toto obstará elektronika.
Tóny zvýšené a snížené
každý tón naší tónové soustavy můžeme jednou nebo dvakrát zvýšit nebo snížit
- zvýšení tónů
- jednoduché zvýšení označujeme v názvu tónů příponou: -is
- dvojité zvýšení označujeme příponou: -isis
- snížení tónů
- jednoduché snížení tónů označujeme v názvu příponou: -es
- dvojité snížení označujeme příponou: -eses
- pozn: V příponě -isis a -eses se první -s- čte jako -z-
Tóny c, d, e, f, g, a, h, se považují za základní tóny, tóny zvýšené a snížené se souhrnně nazývají tóny odvozené nebo taky alterované. Snižování a zvyšování tónů se pak říká také alterace.
Shrnutí tónů základních a odvozených
tóny 2x zvýšené cisis disis eisis fisis gisis aisis hisis tóny 1x zvýšené cis dis eis fis gis ais his tóny základní c d e f g a h tóny 1x snížené ces des es fes ges as b(hes) tóny 2x snížené ceses deses eses feses geses asas heses
Vyjímky v označování
- místo hes většinou používáme názvu -b- (čti bé)
- místo ees používáme es
- místo aes používáme as
- místo eeses používáme eses
- místo aeses používáme asas