a tóny |
o rytmu |
názvosloví |
v pohybu |
formy |
nástroje |
tělesa |
---|
Opera
Charakteristika
- opera (z italského opera in musica, hudební dílo) je umělecká forma spojující dramatické divadelní představení s hudbou tak, že herci text (libreto) zpívají a doprovází je orchestr
- slovem opera se označuje i operní dům, tedy divadelní budova a instituce, provozující opery, včetně umělecké společnosti, která operu provozuje
- opera je součástí západní klasické umělecké tradice, existuje však rovněž tradiční čínská opera, která vznikla a vyvíjela se nezávisle na západní hudbě
Historie
- vznikla v Itálii koncem 16. století
- nejstarším, dnes ztraceným dílem považovaným za operu je Dafne skladatele Jacopa Periho, uvedeným ve Florencii kolem roku 1597
- název opera byl poprvé použit v souvislosti s uvedením díla Francesca Cavalliho Le nozze di Teti e di Peleo v roce 1639 v Benátkách
- v 17. století se opera rozšířila po všech hlavních zemích Západu - domácí operní tradice založili
- Heinrich Schütz v Německu
- Jean-Baptiste Lully ve Francii
- Henry Purcell v Anglii
- přes silnou zejména francouzskou operní školu však až dlouho do 18. století zůstávala vedoucí zemí opery Itálie
- koncem 18. století se začal prosazovat vliv německy hovořících skladatelů
- Wolfgang Amadeus Mozart, nejslavnější operní skladatel té doby, napsal přes 200 skladeb (Figarova svatba)
- v opeře první třetiny 19. století vyvrcholil operní styl bel canto reprezentovaný autory jako
- Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti a Vincenzo Bellini
- zároveň vznikla tradice „velké opery“ (grand opera), spojené se jménem Giacomo Meyerbeera
- následující „zlatý věk“ opery kolem poloviny 19. století, přinesl rovněž vznik dalších národních operních tradic mimo klasické země opery
- Richard Wagner a Giuseppe Verdi (Nabucco), (Rigoletto)
- Richard Wagner
- Georges Bizet (Carmen)
- českou operu tehdy ustavil především Bedřich Smetana
- konec 19. a začátek 20. století poznamenal vliv italského verismu a rozvoj nových harmonických postupů
- Giacomo Puccini (Turandot), Richard Strauss, Leoš Janáček
- 20. století přineslo mnoho nových stylů a experimentů i v oblasti opery
- například atonalitu a seriální hudbu (Arnold Schönberg a Alban Berg)
- neoklasicismus (Igor Stravinskij)
- později minimalismus (Philip Glass a John Adams)
Operní scéna
- operní dům nebo jen zkráceně opera je divadlo určené převážně k provozování oper
- případně příbuzných žánrů, jako jsou operety a balety
- většina operních domů má k dispozici
- stálý soubor profesionálních operních zpěváků (operních pěvců)
- vlastní operní orchestr
- často doplněný o svůj vlastní pěvecký sbor
- baletní skupinu
- první operní divadla se objevila ve druhé třetině 17. století v Itálii, první bylo v Benátkách
- vnitřní uspořádání prostoru opery se ustálilo již během baroka
- velké jeviště vybavené příslušnou divadelní mašinérií je od hlediště odděleno orchestřištěm umístěným v prohlubni, aby orchestr nerušil pohled na scénu
- diváci nemohou být příliš daleko od jeviště
- proto jsou sedadla rozmístěna na několika úrovních
- zpravidla pomocí systému několika pater lóží
- v České republice se nachází celkově 10 operních domů, což je rekordní počet na zemi s deseti miliony obyvatel
Opereta
Charakteristika
- opereta je hudebně-dramatický divadelní útvar zábavního rázu, v němž se střídá mluvené slovo se zpěvem
- jedná se o kombinaci klasické divadelní činohry s operou
- opereta je ve své původní formě v podstatě lehčí a zábavnější opera (tzv. komická opera)
- přímý předchůdce dnešního muzikálu, kterému je také nejvíce podobná
- perety bývají někdy považovány za méně hodnotný umělecký žánr, často s přídechem pokleslé, popřípadě i zastaralé, lidové zábavy
- některé dnes všeobecně uznávané opery byly původně vytvořeny jako operety
- např. Smetanova národní opera Prodaná nevěsta
- původně vytvořena jako opereta a v operu byla autorem teprve během doby postupně dotvořena
- vlastní operetní představení velmi často námětově čerpá z činoherního žánru komedie
- obvykle se jedná o nějakou jednoduchou komediální hru typu frašky či burlesky, jež byla vhodně hudebně doplněna písněmi a dalšímu doprovodnými hudebními skladbami a tanečními čísly
- samotný děj operety pak bývá vhodně schematizován do několika klasických částí (dějství, jednání)
Nejvýznamější autoři operet
15:03 13.8.2011
- Johann Strauss - (Cikánský baron), vídeňské valčíky
- Franz Lehár - (Veselá vdova)
- Imre Kálmán - (Čardášová princezna), (Kněžna Marica)
- Jacques Offenbach - (Hoffmannovy povídky - barcalora)
Není jednoduché odhadovat budoucí vývoj tohoto zábavného žánru. Prozatím se zdá, že jeho vývoj je již definitvně a zcela uzavřen s tím, že všechny hlavní společenské funkce převzal po operetě právě muzikálový žánr
Symfonická báseň
Charakteristika
- symfonická báseň je dílo pocházející z oblasti klasické hudby určené pro orchestr
- patří mezi díla tzv. programní hudby, protože má od svého autora určen jiný nehudební "program"
- znamená to, že je zhudebněním určitého příběhu nebo obrazu
- opakem programní hudby je hudba absolutní, která žádný autorem stanovený program nemá
- námětem pro symfonickou báseň je nejčastěji nějaké literární či dramatické dílo, které má své kořeny v lidové slovesnosti
- např. legenda, epos, mýtus, pohádka, pověst nebo obraz města či krajiny.
- symfonická báseň je obvykle jednovětá skladba
- více za sebou seřazených symfonických básní může vytvářet symfonickou svitu nebo cyklus symfonických básní
- příkladem svity je Lemminkäinen finského skladatele Jeana Sibelia
- příkladem cyklu je Má vlast od českého skladatele Bedřicha Smetany - Vltava