chemie |
chemie |
učíme chemii |
zkoumání látek |
nebezpečných látek |
příklady |
---|
1. Uveď příklady nejméně deseti látek, které využíváme v každodenním životě.
2. Z kterých látek se skládá jízdní kolo?
3. Doplň tabulku těles a látek, ze kterých jsou tělesa složena:
TÉLESO klíč talíř LÁTKA dřevo bavlna voda hliník
4. Jak rozlišíš benzín, líh na pálení a ocet?
5. Které shodné a rozdílné vlastnosti mají tyto látky: práškový cukr, jedlá sůl, mletá káva a drcený led?
6. Na jakou teplotu by bylo nutno zahřát kuchyňskou sůl (chlorid sodný), aby došlo ke změně skupenství látky?
7. Uveď některé význačné vlastnosti těchto látek: hliníku, skla, mědi, dřeva, octa, benzinu.
8. Které z uvedených dějů jsou děje chemické: mrznutí vody, hoření benzinu, tavení skla, vypařování lihu, spalování uhlí?
9. Uveď příklady chemických změn probíhajících v přírodě.
10. Zdůvodni, proč v tabulkách není spolu s teplotou tání a teplotou varu i teplota kapalnění a teplota tuhnutí.
11. Proč se teploměry v polárních oblastech neplní rtutí, ale obarveným roztokem ethanolu (lihem)?
12. Uveď pět látek, které jsou při teplotě 20 oC a tlaku 101 kPa:Využij údaje v tabulkách.
- plynné
- kapalné
- pevné
13. Odhadni teplotu tání některých běžných kovů: olova, železa, mědi. Správnost svého odhadu si ověř v tabulkách.
14. Urči hmotnosti krychlí z hliníku, zinku, mědi, železa a olova o délce strany 10 mm.
15. Těleso o hmotnosti 76,4 g bylo vloženo do odměrného válce s 55,0 cm3 vody. Objem kapaliny a tělesa ve válci činil 64,8 cm3. Vypočítej hustotu tělesa. Mohlo být toto těleso vyrobeno z oceli?
16. Doplň, jak obecně označujeme teplotu, při které dochází ke změně skupenství látky.
Přechod z kapalného skupenství do plynného se nazývá ………….
Přechod z pevného skupenství do kapalného se nazývá ………….
17. Které látky vedou elektrický proud? pevná kuchyňská sůl, destilovaná voda, roztok kuchyňské soli,kovová mince
18. Do které kategorie nebezpečných látek zařadíš zemní plyn?
19. Zkus vypsat co nejvíce oblastí života, v nichž se setkáš s chemií.
20. Nakresli a zapiš si vždy alespoň dva výrobky chemického průmyslu, se kterými se setkáš v kuchyni, v koupelně, v pokoji a ve škole.
21. Z etiket pracích a čistících prostředků, léků, hnojiv na pokojové rostliny a dalších výrobků zjisti společnosti, které se zabývají chemickou výrobou. Zapiš si jejich název.
22. Podle symbolů R- a S- vět na etiketě posuď nebezpečnost látky a navrhni, jak s ní zacházet.