Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226

Chemie - 8. ročník - Úvod do chemie

Co je
chemie
Rozdělení
chemie
Proč se
učíme chemii
Metody při
zkoumání látek
Označení
nebezpečných látek
Řešené
příklady
Cvičení
Literatura

Metody při zkoumání látek

Všechna tělesa kolem nás jsou složena z různých látek. Např. židle je ze dřeva, hřebíky z kovů, okenní tabule ze skla, pravítko z plastu. Každá látka má své význačné vlastnosti.

Při zjišťování vlastností látek používáme různé metody.

Měříme tyto fyzikální veličiny charakteristické pro chemické látky:


hustota.jpg(3 kb)

Rozlišování vlastností kuchyňské soli, krystalového cukru, naftalenu a drcené školní křídy


Vlastnost krystalový cukr drcená školní křída naftalen kuchyňská sůl
vzhled, barva drobné krystalky, bílý drobná bílá zrnička šupinky, bílý drobné krystalky, bílý
zápach bez zápachu bez zápachu typický zápach bez zápachu
chování při zahřívání karamelizuje - taje -
rozpustnost ve vodě dobrá nerozpustná nerozpustný dobrá
teplota tání 186 0C - 80 0C 801 0C










Chemický děj je děj, při kterém se látka mění (vzniká nová látka).
např. karamelizace cukru, tlení trávy, kažení potravin, hoření látek ....

hořeni hořeni_
obr. autor

Fyzikální děj je děj, při kterém se látka nemění (nevzniká nová látka).
např. změna skupenství látek, rozpustnost látek, tání látek ....

rozpustnost
obr. autor

Přeměny skupenství látek nejsou chemické děje.




nahoru