Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226

Hudební výchova - 6. ročník - Teorie hudby

Zvuky
a tóny
Nauka
o notách
Nauka
o rytmu
Dynamika
v hudbě
Hudba
v pohybu
Hudební
formy
Hudební
nástroje
Hudební
tělesa
Zdroje informací

Hudební formy

Píseň


Typy písní


Historie umělé písničky

Umělé písně vznikaly v úzkém vztahu k písním lidovým, nicméně je třeba brát zřetel na to, že i každá lidová píseň je vlastně také písní umělou v tom smyslu, že i ona má nějakého svého prvotního tvůrce - autora. Ten je však vždy důsledně anonymní respertive není znám. V evropské hudbě se umělé písně objevily např. ve 14. a 15. století v podobě projevů tzv. truvérů a minnesengrů. Byly to nejčastěji různé balady či madrigaly. Velký rozmach tvorby umělých písní nastal v období hudebního romantismu v 19. století. V jednotlivých zemích pak vznikaly osobité hudební styly, jako například francouzský šanson či americká country hudba.


Dělení písní podle účelu


Dělení písní podle původu


Písňové formy podle skladebného tématu


Malá písňová forma

Rozšířená písňová forma

Velká písňová forma

Jednotlivá označení schémat neznamenají současně úroveň formy. Malá forma nemusí nutně znamenat formu primitivní. Klasickým příkladem je Česká hymna, která ačkoliv je ve smyslu schématu a malou písňovou formou, je v ní melodický motiv systematicky rozvíjen bez jakéhokoliv opakování motivů.

Existují též písně, vymykající se z uvedených základních hudebních schémat. Vyskytují se často nejen u skladatelů vážné hudby, ale též například v jazzové hudbě a rocku - tam především v art rockové produkci (Genesis, Yes, Emerson, Lake and Palmer, Synkopy 61, Pink Floyd, Colegium musicum, M Vargy) a v alternativních hudebních směrech. Jde o nejrůznější typy schémat, příkladem může být stavba a - b - c - b - c, atd.