| květní lístky |
pestík – chrání vajíčka |
tyčinky – obsahují pyl |
- Pyl z jednoho květu přenese hmyz nebo vítr na pestík. jiného květu a dojde k opylování.
- Pyl pak proroste k vajíčku a s tím se spojí. Dojde k jeho oplození.
- Z opylovaných a oplozených květů vzniknou semena a plody.
Semena
V nižších třídách jste pozorovali semena hrachu nebo fazolí, jak klíčí.
Pak jste naklíčený hrášek zasadili do hlíny a v květináči vám vyrostla rostlina.
Když hrách vyrostl, začal kvést a na místě květů se po několika týdnech vytvořil zelený lusk.
Rozlouskli jste lusk a vysypalo se mnoho semínek hrachu.
Pokud byste nové semínko nechali opět vyklíčit a zasadili ho……….jak by to pokračovalo?
V semeni je ukrytý nový život.
I z velmi malého semene může vyrůst obrovský strom, který se může dožít i mnoha stovek let.
V Čechách je mnoho památných stromů, které pamatují dobu rytířů a dobývání středověkých hradů.
Byliny a listnaté dřeviny - semena jsou uzavřena v plodech
suché plody (hrachový lusk, makovice) |
|
|
dužnaté plody (švestka, okurka) |
|
|
Stavba plodu
| slupka |
dužina |
jádřinec |
pecka |
semena |
Dužnaté plody mají mezi slupkou a peckou silnou dužinu, kterou většinou jíme.
jádroviny – jablko, hruška |
|
|
peckoviny – třešeň, švestka |
|
|
skořápkoviny – ořech, mandle |
|
|
drobné ovoce – rybíz, malina, ostruzina |
|
|
|
Plody a semena rádi jíme, protože jsou sladké, obsahují šťávy, vitamíny, minerální látky.
Mnoho živočichů má rádo právě plody a semena (krmíme ptáky v zimě).
Jehličnaté dřeviny
- semena nejsou uzavřena, jsou v šišce; šiška není plod, je to přeměněná větvička
- (v teple se šiška rozevírá, semena vypadávají; ve vlhku se šiška uzavírá)
Délka živora rostlin
Rostliny se mohou dožít více let než živočichové
- vytrvalé - žijí po mnoho let (keře, stromy, pampeliška, sedmikráska)
- jednoleté – žijí jen jeden rok; po dozrání semen na podzim usychají (hrách, fazole, obilí)
- dvouleté – žijí dva roky; kvetou až druhý rok (mrkev, celer)
Co potřebují rostliny k životu?
- voda – roznáší tělem rostliny živiny, z vody získávají živiny
- půda – z půdy získávají minerální látky
- světlo – v listech si vytváří cukry
- teplo – různé rostliny potřebují různé teploty
- vzduch – kyslík potřebují k dýchání, oxid uhličitý k výživě
(zdroj: Prvouka 3, Příručka pro učitele, Fraus, Plzeň 2009)