Prenatální období
- toto období začíná oplozením a končí porodem (řízeno hormonálně)
- trvá přibližně 280 dní (40 týdnů – 10 lunárních měsíců – 9 normálních měsíců)
- období vývinu plodu v matky těle se nazývá těhotenství
- ve vejcovodu dochází k oplození vajíčka jednou spermií
- oplozené vajíčko se rýhuje (dělí) a sestupuje do dělohy
- zahnízdění v děložní sliznici a vývin zárodku (embrya)
- po osmi týdnech embryonální vývoj ukončen a jedinec se nazývá plod (rychle roste, dozrávají orgánové soustavy)
- výměna látek mezi krví dítěte a krví matky probíhá přes placentu (zajišťuje výživu plodu, přívod kyslíku, odvod některých odpadních látek, ale také ochrannou bariéru mezi matkou a plodem)
- pupeční šňůra (pupečník) – spojuje plod s placentou
- plod je v plodových obalech a obklopen plodovou vodou
- špatná životospráva budoucí matky může narušit správný nitroděložní vývoj dítěte
Porod
- probíhá ve 3 fázích
- 1. pravidelné děložní stahy (kontrakce), odtok plodové vody, otevírání děložního hrdla (trvá 8 -14 hodin)
- 2. vlastní porod dítěte (1-2 hodiny)
- 3. vypuzení placenty (1 hodina)
- porod před 38. týdnem - předčasný (nedonošený novorozenec)
- porod po 42. týdnu – opožděný (přenošený novorozenec)
- v České republice se zachraňují děti od 24. týdne těhotenství (možno zachránit novorozence od 500g porodní váhy)
- císařský řez, inkubátor
- šestinedělí – období po porodu, kdy se matčiny orgány vracejí do původního stavu (zahojení rány v děloze)
Postnatální vývoj jedince
sleduje vývoj jedince od narození až do smrti
Novorozenec – do 28.dne
- lebeční kosti na temeni hlavy nejsou úplně spojené, lupínky
- dítě ještě plně nevnímá
- uplatňuje se především sací a obranný reflex (pláč)
- první známky citové vazby na matku
Kojenec – do konce 1. roku
- mateřské mléko – nejlepší složení pro vývin těla, obsahuje ochranné látky
- rychlý tělesný i duševní vývin (lezení, sezení, první slabiky a kroky)
- začínají se prořezávat první zuby
Batole – do 3 let
- rozvoj pohybových schopností (lezení, chůze, běh)
- rozvoj psychických funkcí (začíná mluvit – otázky „proč", učení hygienickým návykům)
- prořezávají se mléčné zuby
Předškolní věk – do 6 let
- mění se tělesné rozměry – rychlý růst končetin
- vypadávají mléčné zuby
- rozvíjení duševních schopností – zdokonalování řeči (básničky, říkadla), barvy, děkování, zdravení, začleňování do kolektivu, ...
- utváření povahových vlastností
Mladší školní věk – do 10 let
- zaoblování tělesných tvarů
- zvídavost, posilování paměti
- roste trvalý chrup
Starší školní věk – do 14 let
- puberta (emocionální výkyvy, fyzické změny)
- změna postavy
- vytvářejí se druhotné pohlavní znaky (činnost pohlavních žláz)
- sociální cítění
Dorostové období – do 18 let
- dospívající, mladistvá dospělost
- rozvoj citů, myšlení
- růst
- rozvoj druhotných pohlavních znaků
Dospělost – do 30 let
- vrchol fyzické zdatnosti
- osamostatnění od rodičů
- založení rodiny
- výchova a péče o děti
Zralost – do 45 let
- největší pracovní aktivita
- vyzrálost duševní i tělesná
- uplatňování zkušeností
Střední věk – do 60 let
- předávání zkušeností a vědomostí
- končí období plodnosti u žen
Stáří – do 75 let
- důchodový věk
- ubývají tělesné síly
- ubývá voda z těla
- orgány a tkáně se zmenšují
- kosti řídnou
Vysoké stáří – nad 75 let
- oslabení funkcí smyslových orgánů
- ochabování činnosti vnitřních orgánů