planety |
centra |
a spoje |
a cestovní ruch |
trh |
---|
Světový trh a mezinárodní obchod
Charakteristika
- světvý trh a mezinárodní obchod je směna, při níž jsou účastníci z různých států
- jeho předmětem může být zboží, ale také služby či práva (technologie, licence, autorská práva)
- spolu s cestovním ruchem nebo vývozem vědeckotechnických informací (licence, ochranné známky)
- je základem zahraničních ekonomických vztahů zemí, z hlediska sektorové struktury je součásti terciéru
- je založen na výměně zboží a služeb mezi zeměmi - žádný stát nemůže vyrábět všechny výrobky sám
- bylo by to příliš drahé
- u potravin by to vzhledem ke klimatickým podmínkám nešlo vůbec
příklad produkce
- Severní Amerika - pšenice
- Střední Amerika - banány, ovoce
- Indie, Srí Lanka - čaj, koření
- Nizozemsko, Dánsko - sýry
- Jižní Evropa - citrusy, olivy
Světový obchod
- do světového obchodu počítáme všechno zboží, které překročí státní hranice
- veličinami obchodu jsou
- dovoz (import)
- vývoz (export)
- obrat (dovoz + vývoz)
- saldo (vývoz - dovoz)
V roce 2005 se na světových trzích obchodovalo se zbožím v hodnotě 10 150 mld. USD. Světový obchod je ovládán vyspělými zeměmi (západní Evropa, USA, Japonsko) a je rozdělen velmi nerovnoměrně.
Hlavní směry světového obchodu
Nejlidnatější stát, Čína, se díky rychlému rozvoji stává světovou velmocí. Problémem zůstává přírůstek počtu obyvatel a politický systém.
Rozvojové země vyvážejí především suroviny. Nižší náklady velkých firem na výrobu (pracovní síla, materiál) přesouvají průmyslovou produkci do rozvojových zemí. Ve druhé polovině roku 2008 postihla světový obchod hospodářská krize => omezování výroby, propouštění zaměstnanců, zvyšování nezaměstnanosti.
Územní struktura mezinárodního obchodu
- je podmíněna faktory
- geografická blízkost
- dopravní dostupnost
- politicko-ekonomické vztahy (zapojení v integracích)
- ekonomický systém zemí (tržní ekonomika, dovozní kvóty, cla)