Historie
- Evropa patří k hospodářsky nejvyspělejším oblastem světa
- je světadílem průmyslové revoluce, která změnila charakter práce
- tržní ekonomika má dlouhou tradici ve všech průmyslových odvětvích
Odlišný vývoj po 2. světové válce
- od hranic na západ byl zachován princip tržní ekonomiky
- zaváděny nové technologie
- zvyšovala se produktivita
- rozvoj služeb a zahraničního obchodu
- na východě zavedly státy po vzoru Sovětského svazu centrálně řízenou ekonomiku
- zahraniční obchod realizován v rámci RVHP
- ztráta konkurenceschopnosti vedla k zaostávání socialistických zemí
- prosazování těžkého průmyslu a zbrojní výroby
Současnost
- v 90. letech 20. století se státy díky politickým změnám vrátily k tržnímu hospodářství
- vliv na rozmístění průmyslu
- v minulosti byly rozhodující surovinové zdroje
- dnes kvalifikovaná pracovní síla, infrastruktura a geografická poloha
- světadíl se podílí na průmyslové výrobě téměř 1/3
- rozvinuta jsou všechna odvětví
- převažuje strojírenství, energetika a chemie
Průmysl
- hutnictví zajišťuje 1/3 světové výroby oceli
- hlavně SRN, Švédsko, Itálie, Ukrajina a Rusko
- ve strojírenství má významné postavení automobilový průmysl
- SRN, Francie, Itálie, Švédsko (40% na světovém trhu)
- v elektrotechnickém průmyslu vyniká Itálie
- v elektronickém
- nizozemská firma Philips
- francouzská firma Thomson
- největší výrobce mobilních telefonů finská Nokia
- v chemickém průmyslu má význam výroba plastů, vláken a kaučuku
- světovou velmocí je SRN
- rafinerie ropy v přístavech – Rotterdam, Marseille
- v energetice převládají: elektrárny
- tepelné (Velká Británie, Rusko)
- jaderné (Francie)
- vodní (Norsko)
- větrné (Nizozemsko)
- spotřební průmysl se orientuje na výrobky s vysokou technickou náročností
- důvodem jsou levné produkty z východní Asie
- potravinářský – vysoká produkce masa, mléčných výrobků, cukru a vína
Doprava
doprava zaznamenává rychlejší rozvoj než národní hospodářství, rozvíjí se všechny druhy
největší objem přepravy a hustota dopravních sítí je v oblasti jihovýchodní Velké Británie, Benelux, severní Francie, západní SRN, východní Švýcarsko, severní Itálie
- nejdůležitější je silniční (asi polovina zboží a osob),
- významný je systém dálnic (první dálnice roku 1924 v Itálii, Milán – Benátky)
- železniční slouží k přepravě zboží na velké vzdálenosti,
- rozvoj rychlostních tratí a jejich rostoucí elektrifikace (francouzské TGV)
- letectví se dynamicky rozvíjí
- největší letecké uzly Londýn, Frankfurt nad Mohanem
- námořní – má mezikontinentální charakter
- Rotterdam největší přístav na světě
- ČR má vlastní sektor v Hamburku
- mezi nejvíce využívané vodní spoje na světě patří Rýn
- Duisburg je největším říčním přístavem světa
- současná doba je věkem komunikačních technologií – internet, mobilní telefony a přenos televizního obrazu
Zemědělství
zemědělství je intenzivní, lze rozdělit do několika typů
- středomořský
- produkce jižního ovoce, chov skotu
- mlékárenský
- chov skotu a ovcí
- Britské ostrovy, pobřeží Severního a Baltského moře
- alpský
- chov skotu pro mléko
- oblast Alp
- smíšený
- stejný podíl rostlinné a živočišné výroby, produkce pšenice, kukuřice, zeleniny a masa
- střední Evropa, Francie a severní Itálie
- rostlinný
- pšenice, cukrovka, slunečnice
- východní a jihovýchodní Evropa
- pastevecký
- severní oblasti Skandinávie
Služby a obchod
- vysoká je úroveň služeb, zajišťují celou řadu ekonomických aktivit
- nejvíce lidí zaměstnáno v obchodu, zdravotnictví a školství
- největší rozvoj zaznamenaly finanční služby a cestovní ruch
Středomoří (včetně Černomoří) patří k nejnavštěvovanějším oblastem světa
- Evropa také patří k nejvýznamnějším světovým obchodním oblastem,
- největšími exportéry jsou SRN, Francie, Velká Británie, Itálie
- v evropském hospodářství převažuje vývoz zboží a služeb nad dovozem surovin a zboží