Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226


První koněspřežná železnice na evropském kontinentě vedoucí z Č. Budějovic do Lince

Tato dráha byla první koněspřežnou železnicí v Evropě. Do provozu byla uvedena v letech 1827–1836. Sloužila především k přepravě soli. Sloužila především nákladní dopravě soli ze hornorakouské Solné komory do Čech.

Stavby projektu se ujal František Antonín Gerstner, 7. září 1824 obdržel privilegium ke stavbě a provozu „železné silnice“ z Českých Budějovic do Lince na dobu padesát let. Doprava mezi Českými Budějovicemi a Lincem byla (jako třetí na evropském kontinentu) zahájena 1. srpna 1832.

Trať byla dlouhá 128, 7 kilometrů a cesta trvala 14 hodin. Bylo na ní celkem 10 stanic, v 6 z nich se přepřahalo. Vyjíždělo se z Českých Budějovic z Pražského předměstí. Osobní doprava zde fungovala pouze v létě, kapacita vozů se pohybovala od šesti do čtyřiadvaceti míst ve dvou řadách. Suroviny se přepravovaly přes celý rok.

Přestavba koněspřežky na železniční trať probíhala od roku 1868 do zimy 1873. Dne 20. prosince 1873 pak byl zahájen lokomotivní provoz na celé trati z Budějovic do Lince.

rekonstruovaný vůz, foto: vikipedia.cz rekonstruovaný vůz, foto: vikipedia.cz rekonstruovaný vůz, foto: vikipedia.cz