Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226


Feidias - sochař v Athénách

V šedesátých letech 5. století př. n. l. působí již Feidiás jako samostatný sochař v Athénách. Jeho úkolem bylo vytvořit sousoší pro Delfy. V Delfách se zachovaly jen zbytky jejího podstavce a sochy byly možná zkopírovány římskými kopisty. To že Feidiás tuto zakázku získal svědčí o tom, že byl již velmi uznávaným umělcem. Někdy před polovinou století se Feidíás blíže seznámil s Periklem a stali se přáteli. Perikles si tak nejspíše Feidia vyzkoušel, než jej pověřil rozsáhlejší prací a to nejprve na dvou bronzových sochách Athény. První byla dokončena ještě před polovinou století - devítimetrová Athéna Enhoplos pozd. Promachos. Druhá byla Athéna Lemnia (asi 449 př. Kr.). Obě stály na Akropoli. V té době Perikles zahájil rozsáhlou přestavbu Athén. Rozšiřovalo se opevnění, budovaly se praktické stavby jako kanály, nebo obilná tržnice Piraeu. Na svahu Akropole bylo vybudováno Odeion pro hudební představení a chrámy Héfaista a Afrodíty, Roku 455 př. Kr. začala rozsáhlá rekonstrukce Akropole, dominanty a posvátného místa Athén, kde Athéna vyhrála svoji soutěž o Attiku s Poseidónem a odkud shlížela na svůj lid. Bylo rozhodnuto, že nejvíce úsilí se musí věnovat výstavbě hlavního Athénina chrámu Parthenonu. Tehdy také Feidiás dokončil dvanáctimetrovou sochu Athény ze zlata a slonoviny. Athény se staly nejvýstavnějším městem Řecka.


Socha Dia v Olympii
Athéna Parthenos, nejlepší existující římská kopie, Národní archeologické museum v Athénách Socha bohyně Athény zvaná Parthenos - Panenská byla vytvořena pro hlavní athénský chrám Parthenon a tento chrám byl vytvořen pro sochu.
Hlava Medůzy - fragment reliéfu na Parthenónu
foto: http://www.wikipedia.cz

Feidiás měl velký vliv na obnovu Akropole. Ideový program měl určený - byla jím oslava obce a demokracie Koncem třicátých let, kdy byl Feidiás na vrcholu tvůrčích sil, byl obžalován z defraudace, bezbožnosti a veřejného pohoršení (r. 432). Dokonce byl uvrhnut do vězení a musel opustit Athény. Uchýlil se do Olympie, kam byl pozván, aby vytvořil kultovní sochu Dia.

Práce na obou dílech probíhala ve stejném období a Feidiás přizpůsoboval podobu obou děl tak, aby byla v harmonickém vztahu. Feidiás měl při práci na soše za sebou již několik podobných výtvorů a čerpal tak z těchto zkušeností. Socha představovala značnou materiální hodnotu. Byly na ní použity 44 talenty čistého zlata (mělo cenu 616 talentů stříbra) a bylo odnímatelné, takže si je obec v dobách nouze mohla půjčovat. Také cena slonoviny a jiných materiálů nebyla zanedbatelná. Později k soše přibyly ještě 4 sochy bohyně vítězství Niké.